• Imprimeix

L'Agència Catalana del Consum presenta una campanya perquè els establiments etiquetin correctament les fruites i les hortalisses fresques

16/10/2018 11:10
Presentació de la campanya “Què cal saber sobre l'etiquetatge de les fruites i les hortalisses fresques”

La directora de l'Agència Catalana del Consum (ACC), Elisabeth Abad, acompanyada del director dels Serveis Territorials del Departament d'Empresa i Coneixement a Lleida, Ramon Alturo, ha presentat aquest matí en roda de premsa la campanya Què cal saber sobre l'etiquetatge de les fruites i les hortalisses fresques.

L'objectiu d'aquesta campanya és comprovar el grau de compliment normatiu pel que fa a l'etiquetatge de les fruites i hortalisses, i de forma més específica, comprovar que la informació alimentària sigui precisa, clara i fàcil de comprendre; que no indueixi a error a les persones consumidores i que s'informi adequadament segons les especificitats de la normativa.

En aquest sentit, a partir d'avui mateix es distribuiran per les botigues i parades dels mercats dedicades a la venda de fruites i hortalisses fresques de tot el territori 40.000 fulletons informatius explicant les dades mínimes que han de contenir obligatòriament les etiquetes, que són les següents:  

  • La denominació comercial del producte
  • El preu per unitat de mesura
  • La zona d’origen

I en els casos en què la normativa especifica ho estableixi, també han d'incloure:

  • La varietat
  • La categoria
  • El calibre (diàmetre/pes/longitud)

La distribució a Barcelona i la seva àrea metropolitana es fa amb la col·laboració del Gremi Provincial de Detallistes de Fruites i Hortalisses de Barcelona; a Lleida capital gràcies a la col·laboració de la Paeria, en concret de l'Àrea de Comerç, Mercats i Consum de Lleida;  i tant a la resta de la demarcació, com del territori, mitjançant els Consells Comarcals i els Ajuntaments de les ciutats amb més població.

La campanya de difusió es reforçarà amb l’emissió de la càpsula del 012 Etiquetatge de fruites i verdures per part de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals del 22 d'octubre al 4 de novembre; a través del web consum.gencat.cat i les xarxes socials de l'ACC (Twitter, Facebook, Canal ConsumTV i l'app Infoconsum).

L'Agència Catalana del Consum duu a terme les actuacions d'inspecció i de control necessàries per garantir que les empreses i establiments compleixen amb la normativa de protecció dels interessos generals dels consumidors. Pel que fa a la campanya d'etiquetatge de fruites i hortalisses fresques, a partir del dia 15 de novembre es farà una primera campanya d'inspecció únicament informativa i a partir del 2019 una segona amb sancions si es detecten irregularitats. Els controls es realitzaran sobre la disponibilitat, la col·locació i la presentació de la informació alimentària obligatòria en fruites i hortalisses.