Accés al contingut (Alt + 1)
Accés al menú de la secció (Alt + 2)
Inici > Espai d'Educació > Tallers > ESO, batxillerat i cicles Formatius
Agència Catalana del consum - www.gencat.cat

ESO, batxillerat i cicles formatius

Organització de l'activitat

    • Activitat gratuïta
    • Lloc de realització per escollir entre els següents:
      1. Seu de l'Escola del Consum de Catalunya al carrer de Pamplona, 113, de Barcelona
        • Activitat per a grups de 20 a 50 alumnes. Grups de treball reduïts
        • Es pot triar entre les activitats següents:
          • 1 taller global
          • 3 tallers específics
        • Durada: 3 hores, amb pausa inclosa per esmorzar
        • Horari: de dilluns a divendres al matí, excepcionalment a la tarda
      2. Centre educatiu
        • Activitat per a un grup-classe
        • Es pot triar entre les activitats següents:
          • 1 taller global
          • 1 opció de 2 tallers específics
        • Durada: 2 hores
        • Horari: de dilluns a divendres (de 9:00 a 11:00 h i d'11:30 a 13:30 h aprox.)
        • S'han de demanar dues activitats per dia.
    • Els alumnes han d'estar, en tot moment, acompanyats pel professor responsable del grup que realitza els tallers

 

Tallers d'educació en consum per a ESO, batxillerat i cicles formatius...

  • Tipus de tallers
    • GLOBALS: tallers que, a partir d'un tema quotidià, tracten diferents temàtiques relacionades amb el consum d'una forma global i incideixen sobre tot en continguts actitudinals
    • ESPECÍFICS: tallers en què es tracten temes específics relacionats amb el consum

SEU
CENTRAL

CENTRES
EDUCATIUS

GLOBALS

ESPECÍFICS

GLOBALS

ESPECÍFICS

  NOU TALLER CONSUM I INTERNET 

imatge corresponent al taller Resolució de conflictes

Quines regles té el consum?  

impactes o missatges?

Impactes o missatges?  

opció 1 (P-RC)

La regulació de la publicitat i el consum 

Taller ESO - SEmpre veiem l'energia

Sempre veiem l'energia que consumim?

imatge corresponent al taller Publicitat

Missatges o missatgers?

imatge corresponent al taller Consum Sostenible

L'aigua està sempre en equilibri?

opció 2 (B-P)

La publicitat i l'etiquetatge com a fonts d'nformació 

és dissabte

És dissabte, què fem?

imatge corresponent al taller Diners

On tinc els meus diners?

és dissabte

És dissabte, què fem?

opció 3 (I-RC)

Les regles a l'hora de navegar per la xarxa 

imatge corresponent al taller Em sento bé?

Em sento bé?

imatge corresponent al taller Mercat

Com sé què compro?

imatge corresponent al taller Em sento bé?

Em sento bé?

opció 4 (RC-S)

Els drets i deures en la contractació dels serveis

imatge corresponent al taller Què em poso?

Què em poso aquest matí?

imatge corresponent al taller botiga

Anem de compres?

imatge corresponent al taller Què em poso?

Què em poso aquest matí?

opció 5 (X-M)

L'etiquetatge alimentari i el consum solidari 
   

imatge corresponent al taller Serveis

Em serveixen els serveis?    

opció 6 (D-S)

La gestió del pressupost i la contractació de serveis 
   

imatge corresponent al taller consum solidari

La xocolata és dolça per a tothom?       La gestió del pressupost i la contractació de serveis
   

imatge corresponent al taller Consum Sostenible

L'aigua està sempre en equilibri?        

Tallers globals

Què em poso aquest matí? La roba i els criteris de compra
És una pregunta que ens fem diàriament i que ens condueix a parlar inevitablement de consum: consum d'aigua i sabons per a la dutxa, de roba, de sabates... En aquest taller s'identifiquen els factors que influeixen a l'hora d'escollir tots aquests productes. Se segueix la pista als texans (des del camp on es cultiva el cotó fins l'armari de casa), per tal de descobrir els diferents criteris que es poden considerar a l'hora de prendre la decisió de compra: econòmics, ecològics, legals, de salut, de moda...

Em sento bé? Els estils de vida saludables
Entenent la salut des d'un punt de vista ampli, el taller se centra en l'estil de vida. Cada persona té el seu propi estil de vida, que serà més o menys saludable en funció de la manera d'alimentar-se, de passar el temps lliure, de relacionar-se amb els altres, etc. Per treballar-ho, es realitzen activitats centrades en dos eixos: la relació amb un mateix (tenint en compte el benestar físic i psíquic) i la relació amb els altres. A l'hora de planificar una tarda cal prendre decisions com les següents: amb qui es vol passar l'estona, quina activitat es vol fer, de quant de temps es disposa, quants diners es destinen a l'activitat... Aquest taller tracta de la presa de decisions en la gestió de l'oci, centrant-se en el consum de serveis (discoteques, cinemes, salons recreatius...).

És dissabte, què fem? La gestió de l'oci i el seu pressupost
A l'hora de planificar una tarda cal prendre decisions com les següents: amb qui es vol passar l'estona, quina activitat es vol fer, de quant de temps es disposa, quants diners es destinen a l'activitat... Aquest taller tracta de la presa de decisions en la gestió de l'oci, centrant-se en el consum de serveis (discoteques, cinemes, salons recreatius...).

Sempre veiem l'energia que consumim?
Com podem gestionar l'energia de forma eficient? La gestió de l'energia per als joves va associada indiscutiblement a la compra i l'ús del mòbil o altres aparells tecnològics. Conèixer la invisibilitat de l'energia associada a la fabricació, la compra i l'ús d'aparells tecnològics ofereix la possibilitat de consumir l'energia de forma responsable, crítica i sostenible.

L'aigua està sempre en equilibri?
És una pregunta que ens porta a parlar dels factors que poden influir en la sostenibilitat del consum d’aigua. Mitjançant una dinàmica amb jocs d’atzar, es fa un recorregut des de l’origen de l’aigua fins al seu consum, integrant factors econòmics, ambientals, socials i culturals.

Impactes o missatges?
És una pregunta que ens condueix a reflexionar sobre els límits de la publicitat. Conèixer els formats, les estratègies i la regulació de la publicitat permet a l'alumnat fer-ne una lectura crítica i posicionar-se de manera activa a l'hora de consumir. Tenir una visió global sobre l’evolució de la publicitat al llarg dels anys permet entendre-la com un fenomen cultural lligat als canvis socials on l’actitud de les persones consumidores hi té un paper rellevant.

Tallers específics

Quines regles té el consum? Drets i deures de les persones consumidores
Com a persones consumidores, tenim uns drets i uns deures. Conèixer aquests drets i deures i entendre'ls com una conquesta històrica inacabada ens ofereix la possibilitat de consumir des d'una perspectiva ciutadana i ser conscients de la nostra funció com a agents transformadors del context.

Missatges o missatgers?
La publicitat en la vida quotidianaÉs una pregunta que ens condueix a reflexionar sobre les diferents actituds que poden adoptar les persones enfront de la publicitat. Conèixer les estratègies que utilitza la publicitat permet a l'alumnat fer-ne una lectura crítica i posicionar-se de manera activa a l'hora de consumir.

On tinc els meus diners? Estalvi i despesa
A partir d'aquesta pregunta, se situa l’alumnat davant de situacions de consum properes i quotidianes que impliquen la presa de decisions en la gestió de diners. Aquest taller pretén que l’alumnat prengui consciència dels diners que gestiona, tant directament com indirecta. A més, amb l’alumnat de batxillerat i cicles formatius s’aprofundeix també en la diversitat de serveis bancaris.

Com sé què compro? L'etiquetatge dels productes alimentaris
L'activitat comença amb el disseny d'uns envasos per part de l'alumnat. D'aquesta manera reflexionen sobre la informació que ha de portar l'etiqueta corresponent. Aquest taller tracta de la informació que faciliten les etiquetes i la seva importància en el moment d’adquirir un producte en funció de les pròpies necessitats.

Anem de compres? La compra de roba i tecnologia
El consum és un món ple d'emocions i, a l'hora de comprar, hi tenen un paper molt important. Aquest taller tracta dels diferents elements que intervenen a l’hora d’escollir l’establiment i el producte: la música, els colors i la informació en l’etiqueta del producte, entre d’altres.

Em serveixen els serveis? Contractació i ús
Mitjançant un joc de preguntes i respostes, es pretén que l'alumnat sigui conscient dels seus drets i deures quan contracta un servei, ja sigui anar a la discoteca, reparar una motocicleta o baixar-se d’Internet una melodia per al mòbil.

La xocolata és dolça per a tothom?
Es pren com a referència el recorregut del cacau i la seva transformació per analitzar els agents que intervenen en la seva producció i comercialització. A partir d’un joc virtual l’alumnat decideix com intervenir en el procés, considerant els criteris d’equitat, justícia social, sostenibilitat i la capacitat d'acció de les persones consumidores vers un consum solidari.

L'aigua està sempre en equilibri?
És una pregunta que ens porta a parlar dels factors que poden influir en la sostenibilitat del consum d’aigua.
Mitjançant una dinàmica que integra jocs d’atzar, es fa un recorregut des de l’origen de l’aigua fins al seu consum, tenint en compte diferents factors: econòmics, ambientals, socials i culturals.

Opció 1: Quines regles té el consum? + Missatges o missatgers? La regulació de la publicitat i el consum
Què puc fer si la tauleta que m’he comprat no funciona? Quin preu he de pagar si em cobren un preu diferent de l’anunci? Quins drets i deures tenim com a persones consumidores? S’hi val tot en publicitat? Què passa quan reclamo? A l’hora de consumir, la persona consumidora és un agent clau en la regulació del consum amb una gran capacitat de transformació. En aquesta combinació de tallers es treballa a partir de conflictes quotidians de consum (comprar un mòbil defectuós, veure un anunci que creus enganyós...) per tal de conèixer quins són els drets i deures que regulen els actes de consum i la publicitat.

Opció 2: Anem de compres? + Missatges o missatgers? La publicitat i l’etiquetatge com a fonts d’informació
En què em fixo a l’hora d’anar a comprar? Puc saber com és la consola que vull abans de comprar-la? Com m’arriba la informació dels productes? Què tenen els anuncis que em criden l’atenció? Una anàlisi crítica de la informació que es rep a través de la publicitat i l’etiquetatge dóna eines per a escollir els productes en funció de les pròpies necessitats. En aquesta combinació de tallers s’analitzen les estratègies que utilitzen la publicitat i l’etiquetatge per donar a conèixer els productes.

Opció 3: Ho puc trobar a la xarxa? + Quines regles té el consum? Les regles a l’hora de navegar per la xarxa
Puc tornar un jersei que he comprat per Internet i que no és com m’esperava? És segur comprar per Internet? Com puc saber que una botiga en línia és de confiança? Què he tenir en compte a l’hora de registrar-me a un web? L’ús d’Internet és molt present en la quotidianitat dels joves i es reflexiona sobre quin és el seu paper a l’hora de navegar per la xarxa. En aquesta combinació de tallers els joves posen en pràctica la recerca i la producció d’informació a través de la xarxa, tot considerant quines regles es poden seguir per a fer-ho de manera segura.

Opció 4: Em serveixen els serveis? + Quines regles té el consum? Els drets i deures en la contractació dels serveis
Poden no deixar-me entrar a una discoteca? Com m’he de donar de baixa del gimnàs? S’ha tornat a espatllar l’ordinador, he de tornar a pagar? Em tornaran els diners si anul·lo el bitllet d’avió? On puc trobar la informació que necessito? Conèixer els drets i deures de les persones consumidores dóna eines per a saber resoldre els conflictes i actuar des d’una perspectiva ciutadana. En aquesta combinació de tallers, es realitza un joc de preguntes que demana prendre decisions sobre la manera de resoldre diferents conflictes en l’ús de serveis com discoteques, telefonia, transports o Internet.

Opció 5: La xocolata és dolça per a tothom? + Com sé què compro? L’etiquetatge alimentari i el consum solidari
Com arriba la xocolata a les meves mans? Totes les xocolates són iguals? Tinc al·lèrgia als fruits secs, com puc saber si la xocolata és segura per a la meva salut? Què em diu l’etiqueta? Conèixer les característiques del producte dóna eines per a poder escollir en funció de les pròpies necessitats i amb una perspectiva de capacitat transformadora. En aquesta combinació de tallers, se segueix el recorregut d’una rajola de xocolata per posar sobre la taula aspectes socials, econòmics i ambientals, i s’analitza com el procés de producció i les característiques del producte queden reflectits en l’etiquetatge.

Opció 6: On tinc els meus diners? + Em serveixen els serveis? La gestió del pressupost i la contractació de serveis
Quin consum s’amaga a casa? Com contractem els serveis que fem servir quotidianament? Quants diners passen per les nostres mans en un mes? Sempre els gestionem de la mateixa manera? Quin tipus de gestor sóc? Darrera la gestió del consum quotidià s’amaguen un munt de responsabilitats. En aquesta combinació de tallers, es realitza un joc de preguntes on se situa l’alumnat davant de situacions que demanen prendre decisions sobre la gestió dels diners i dels conflictes de consum.

 

© 2011 Agència Catalana del Consum